Thursday, November 14, 2013

Cara Mengatasi Stress

  • Berfikiran terbuka, kadang-kadang orang tidak mahu berfikiran terbuka dan menganggap masalah yang dihadapinya tiada jalan penyelesaian sehingga akhirnya masalah itu bertambah-tambah dan semakin menekan fikiran. Apabila kita bercerita masalah yang dihadapi kepada orang lain, sekurang-kurangnya kita akan berhenti memikirkan masalah itu dan akan berasa lega walaupun masalah itu belum selesai.

  • Berekreasikeluar dan mencari tempat yang menenangkan seperti tempat rekreasi, cara ini akan membuat fikiran lebih tenang sehingga boleh  mendapatkan langkah untuk mengatasi masalah itu. Dengan tetapkan target dan fokus, rekreasi hanya sementara untuk mencari inspirasi jangan sampai berterusan sehingga lupa akan masalah yang menimpa.
  • Bergaul dengan orang-orang positif, menghabiskan waktu dengan orang-orang positif, setidaknya ia dapat memperkuatkan mental anda untuk bertahan menghadapi stres. Selain itu, anda digalakkan juga untuk bertukar fikiran dan berkongsi masalah itu untuk mendapatkan nasihat.
  • Tidur yang cukupTidur sekurang-kurangnya 6 sampai 8 jam setiap hari kerana memberi runag untuk diri anda berehat dan membuat persiapan untuk hari berikutnya. Jika kita tidak mendapatkan tidur yang cukup, tubuh kita tetap lelah, tidak mempunyai tenaga yang cukup untuk memberu tumpuan pada masa bekerja dengan baik yang akan menyebabkan stres.
avoid stress ya!

No comments:

Post a Comment