Friday, November 8, 2013

PARIS


Hello! hari ini saya nak membebel pasal tempat-tempat menarik di Paris. Saya pernah belajar bahasa perancis when i was form1-3. Cikgu yang mengajar saya ialah Madame Seri Wangi. Sumpah garang sangat madame ni but so kind-hearted and i do miss her. Dia pernah duduk Paris lama jugak masa dia belajar so memang fluent la dia cakap bahasa perancis. Bonjour, aujourd'hui nous allons apprendre un nouveau titre bla bla bla. So,dia banyak la cerita pasal tempat-tempat best dekat sana.

1) Eiffel tower

*Eiffel Tower merupakan ilham seorg jurutera Perancis bernama Alexandre Gustave Eiffel, yg mencadangkan pembinaan sebuah menara setinggi 324m (986 kaki) sbg pusat kepada Champ De Mars (Champ De Mars adalah sebuah kawasan lapang berkonsep hijau)

*Kosnya 1.5juta euro

*Kerja-kerja pembinaan bermula pada Julai 1887 dan siap dlm masa kurang dari 2 tahun, melibatkan 300 org pekerja (seorg mati kerana kemalangan dlm tempoh pembinaan)

*Bentuknya dibuat berdasarkan pengiraan matematikal yang melibatkan pengiraan rintangan angin.

*Pada tahun 1909, iaitu merupakan tahun terakhir pajakan menara Eiffel,  ia menjadi kritikan sehingga ada yang mengatakan kewujudan menara itu menyakitkan mata. Ini menyebabkan ia hampir dirobohkan. Pada ketika itu, menara Eiffel diselamatkan hanya kerana ia mempunyai antenna, yg digunakan untuk komunikasi mereka.



i still remember we made this tower using recycle box.



2) Notre-Dame
Katedral ini merupakan titik awal bilamana anda berkunjung ke Paris. Bangunan ini terletak diantara dua sisi sungai, dibangun pada masa Abad pertengahan. Pembangunannya dimulai pada tahun 1163 dan selesai pada tahun 1334. Paduan suaranya dirsmikan pada tahun 1182. 

Sejarah : Semua peristiwa keagamaan dan politik dirayakan disini; Te Deum pertama setelah kemenangan Philippe August ,Pemberian Mahkota Duri yang dibawa pulang oleh Raja Louis , pembukaan Etats Généraux pertama oleh Philippe Le Bel. 

Sejarah Katedral ini dimulai dari masa ini., menjadi satu Prancis. Dari abad 17 dan 18, Notre-Dame menyambut baik semua peristiwa penting untuk merayakan kemenangan Raja serta upacara penguburan. funeral services. 

Untuk menyelesaikan keinginan Raja Louis XIII, Louis XIV mengganti paduan suara gothic dengan yang bergaya baroque. 

Serangan Bastille dirayakan dengan sebuah Te Deum, kemudian kaum revolusioner memenggal patung kepala yang terkenal dan juga yang dari King Gallery. Ketika Napoleon dinobatkan menjadi raja pada tanggal 2. 

Disember 1804, Notre-Dame Cathedral, yang hampir roboh, disembunyikan di balik lapisan emas serta sembunyian yang tergantung. 

Bangunan ini diselematkan dari penghancuran setelah kampanye fter Victor Hugo demi pembangunannya kembali.Arsitek Viollet-Leduc yang menangani supervisi restorasinya yang berlangsung selama 23 tahun dari tahun 1841 dan 1864. Kathedral ini menyimpan organ terbesar di Perancis.

bestnya kan..
3)Musee Du Louvre
Musee du Louvre merupakan sebuah museum yang awalnya dibangun sebagai benteng abad ke-12, lalu diubah menjadi sebuah istana kerajaan di abad ke-14. Ketika benteng asli dihancurkan dan sayap sepanjang sungai Seine dibangun. Istana ini diperpanjang selama abad ke 16 oleh arsitek Pierre Lescot, yang diperluas dengan dua halaman.


Satu dekade kemudian Catharina Medici menambahkan istana Tuileries di sebelah barat Louvre. Pembangunan Musee du Louvre dihentikan untuk beberapa waktu ketika raja Louis XIV memutuskan untuk pindah ke Istana Versailles. Musee du Louvre, merupakan kebanggaan yang sekaligus pusat budaya terpenting bagi bangsa Perancis.
Dari mumi-mumi Mesir Kuno, patung kuno Romawi hingga lukisan paling terkenal buatan Leonardo da Vinci, Monalisa, semua bisa ditemukan oleh para penggemar sejarah di Musee du Louvre atau Museum Louvre. Bangunan ini, kaya akan artefak dan telah menjadi tujuan utama turis di Paris. Museum ini memiliki lebih dari 35.000 karya seni dari seluruh dunia dan mencakup seluruh periode sejarah manusia.
Tepat di depan pintu masuk bangunan kebanggaan Prancis ini dibangun Piramida Louvre. Piramida inimerupakan sebuah piramida kaca dan besi besar, dikelilingi oleh tiga piramida kecil. Piramida utama berperan sebagai pintu masuk utama ke museum. Piramida Louvre selesai dibangun tahun 1989, bangunan ini menjadi markah tanah bagi kota Paris.
Pembangunan piramida menimbulkan kontroversi karena banyak orang menganggap struktur futuristik tersebut terlihat berbeda di depan Museum Louvre dengan arsitekturnya yang klasik. Beberapa orang menuduh Mitterand mengidap penyakit "komplek Firaun". Sementara yang lainnya bangga atas gaya arsitekturnya yang kontras sebagai penggabungan berhasil antara bangunan lama dan baru, klasik dan ultra-modern.
Pengumpulan koleksi-koleksi Musee du Louvre pertama kali pada abad 16 oleh Raja Francis I. Salah satu karya seni yang dia beli adalah Mona Lisa yang kini merupakan lukisan yang sangat terkenal di seluruh dunia. Koleksi-koleksi ini terus bertambah berkat sumbangan dan pembelian oleh raja-raja. Pada 1793, selama Revolusi Perancis, koleksi kerajaan swasta dibuka untuk umum.

Wow!! tengok bangunan dia macam sangat best dan menarik kan. Saya berharap saya akan menjejakkan kaki ke bumi Paris juga suatu hari nanti. honeymoon maybe. hehe. tq =)

No comments:

Post a Comment